کد مطلب:148551 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

دیدار معاویه با حسین و اعتراض شدید امام با او
وقتی معاویه «حجر بن عدی» آن مبارز بزرگ، و یاران رشید او را به


شهادت رسانید، در همان سال به حج رفت، در حجاز امام حسین علیه السلام را ملاقات نمود و گفت: «ای ابا عبدالله آیا از آنچه به حجر بن عدی و یارانش انجام دادیم خبر داری؟ و خبر برخورد شدید ما به پیروان او و پدرت به تو رسیده است؟»

امام فرمود: چه كردی؟ او گفت: آنها را كشتیم و كفن كردیم و نماز بر آنها خواندیم و دفن كردیم.

امام نیشخندی زد و فرمود: ای معاویه، قوم (متعهد و بنی هاشم) را با این كارهایت دشمن خود كردی، ولی «ما اگر شیعیان تو را بكشیم، نه آنها را كفن می كنیم و نه نماز بر آنها می خوانیم و نه آنها را دفن می نماییم.» به من خبر رسیده كه با كمال گستاخی و وقاحت به علی علیه السلام بدگوی می كنی، در نتیجه ما را به قیام و دشمنی وا می داری؟ و به بنی هاشم بد می گویی، به وجدان خود رجوع كن از آن بپرس كه حق با تو است یا بر ضد تو است؟

ای معاویه! ما را با تیر عداوت و دشمنیت در مكان نزدیك، هدف قرار مده، سوگند به خدا تو از مردی (عمروعاص) اطاعت می كنی كه نه در اسلام پیشی گرفته، و نه نفاق او تازگی دارد، متوجه باش (و از خواب خرگوشی بیدار شو) و چنین نكن. [1] .



[1] اقتباس از احتجاج طبرسي، ج 2، ص 19 و 20- با توجه ابه اينكه حجر و يارانش در شعبان سال 50 يا 51 يا 53 هجري به شهادت رسيده اند، و امام حسن (ع) در صفر سال 50 شهيد شد نتيجه مي گيريم كه اعتراضات امام حسين (ع) به معاويه در مورد حجر و... در عصر آغاز امامتش بوده است.